آثار ملا محمد مهدى نراقى از زبان خود
آثار ملا محمد مهدى نراقى از زبان خود
آثار ملا محمد مهدى نراقى از زبان خود
نويسنده:سيد حسن فاطمى
ويژه نامه كنگره بزرگداشت فاضلين نراقى 3
هر نويسنده بيش از هر شخصى ديگر بر نوشته خود اشراف دارد و نسبت به آنچه انجام داده آگاهى دارد. از اين رو معرفى كتاب توسط خود نويسنده ارزش و اعتبار خاصى دارد.
فاضلين نراقى در مقدمه بيشتر آثار خود, به اجمال كتاب خود را معرفى كرده اند. مناسب دانستيم خلاصه و مضمون آن معرفى ها را در دو مقاله گردآوريم. در اين شماره به معرفى آثار ملامحمد مهدى از زبان خود او و در شماره بعد به آثار ملااحمد نراقى مى پردازيم.
در خور توجه است كه در اين جا خلاصه و مضمون بيانات نويسنده را مى آوريم و ديگر اين كه جهت تدوين اين نوشته به همه آثار موجود در دبير خانه كنگره فاضلين نراقى ـ اعم از چاپى و عكسى ـ مراجعه كرديم. كتاب هايى كه در اين جا از آن ها ياد نمى شود يا در مقدمه معرفى نشده اند يا اين كه نكته قابل ذكرى در آن نيامده است و يا اين كه به آن ها دسترسى نداشته ايم, مقدمه چند مورد معدود هم ساقط شده بود.
در ابتدا پاره اى از مقدمات سودمند را مى آوريم; آن گاه به اقسام اخلاق و اصول و مبادى آنها در قواى نفسانى اشاره مى كنيم و اجناس و انواع و نتايج و ثمرات آنها را بر مى شمريم و سپس به ارائه راه معالجه كلى و عمومى براى اخلاق نكوهيده و معالجه جزئى و خصوصى براى هر خوى ناپسند كه نام مشهور دارد مى پردازيم و در پى آن, ضد آن خوى بد و مذموم با ذكر دلايل عقلى و نقلى بر خوبى آن, بيان مى كنيم. به هر حال ترتيب مباحث چنين است: فضايل متعلق به قوه عاقله, قوه خشم, قوه شهوت, آن چه متعلق به دو يا سه قوه مذكور است. اين روش براى حفظ و تدوين اخلاق و شناخت اضداد و مبادى و اجناس آنها مناسب تر است.
اين كتاب را (جامع السعادات) ناميدم و آن را در سه بخش مرتب ساختم.
از آن جا كه متن آن دشوار است بسيارى از دانشمندان عهده دار شرح آن شده اند و دقايق رموز آن را استخراج كرده اند ليكن به حاشيه بر پاره اى از مشكلات آن اكتفا كرده اند و هيچ كدام همه آن را شرح نكرده اند. لذا به نظرم رسيد كه همه آنها را شرح نمايم.
در اين رساله بنا داشته ام كه همه مباحث مربوط به مسئله وجود را بياورم و براى هر مبحث, عنوان جداگانه بگذارم و ديدگاه هاى طوايف در همه زمينه ها را بياورم. در مبحث جداگانه نتيجه گيرى از مباحث گذشته و ديدگاه خود را بيان مى كنم. اين رساله را (قرّة العيون) ناميدم.
از اين رو به خاطر اين ضعيف مستمند رسيد كه كتابى مبرّا از نقايص مذكور و جامع در امر عزادارى بنگارد. آن را (محرق القلوب) ناميدم.
آن را (مشكلات العلوم) ناميدم و از باب تيمن و تبرك با تفسير آيه نور آغاز كردم.
منبع: www.naraqi.com
هر نويسنده بيش از هر شخصى ديگر بر نوشته خود اشراف دارد و نسبت به آنچه انجام داده آگاهى دارد. از اين رو معرفى كتاب توسط خود نويسنده ارزش و اعتبار خاصى دارد.
فاضلين نراقى در مقدمه بيشتر آثار خود, به اجمال كتاب خود را معرفى كرده اند. مناسب دانستيم خلاصه و مضمون آن معرفى ها را در دو مقاله گردآوريم. در اين شماره به معرفى آثار ملامحمد مهدى از زبان خود او و در شماره بعد به آثار ملااحمد نراقى مى پردازيم.
در خور توجه است كه در اين جا خلاصه و مضمون بيانات نويسنده را مى آوريم و ديگر اين كه جهت تدوين اين نوشته به همه آثار موجود در دبير خانه كنگره فاضلين نراقى ـ اعم از چاپى و عكسى ـ مراجعه كرديم. كتاب هايى كه در اين جا از آن ها ياد نمى شود يا در مقدمه معرفى نشده اند يا اين كه نكته قابل ذكرى در آن نيامده است و يا اين كه به آن ها دسترسى نداشته ايم, مقدمه چند مورد معدود هم ساقط شده بود.
انيس المجتهدين
انيس الموحّدين
انيس التجار
تحفه رضويه
جامع السعادات
در ابتدا پاره اى از مقدمات سودمند را مى آوريم; آن گاه به اقسام اخلاق و اصول و مبادى آنها در قواى نفسانى اشاره مى كنيم و اجناس و انواع و نتايج و ثمرات آنها را بر مى شمريم و سپس به ارائه راه معالجه كلى و عمومى براى اخلاق نكوهيده و معالجه جزئى و خصوصى براى هر خوى ناپسند كه نام مشهور دارد مى پردازيم و در پى آن, ضد آن خوى بد و مذموم با ذكر دلايل عقلى و نقلى بر خوبى آن, بيان مى كنيم. به هر حال ترتيب مباحث چنين است: فضايل متعلق به قوه عاقله, قوه خشم, قوه شهوت, آن چه متعلق به دو يا سه قوه مذكور است. اين روش براى حفظ و تدوين اخلاق و شناخت اضداد و مبادى و اجناس آنها مناسب تر است.
اين كتاب را (جامع السعادات) ناميدم و آن را در سه بخش مرتب ساختم.
شرح الالهيات من كتاب الشفاء
از آن جا كه متن آن دشوار است بسيارى از دانشمندان عهده دار شرح آن شده اند و دقايق رموز آن را استخراج كرده اند ليكن به حاشيه بر پاره اى از مشكلات آن اكتفا كرده اند و هيچ كدام همه آن را شرح نكرده اند. لذا به نظرم رسيد كه همه آنها را شرح نمايم.
قرّة العيون
در اين رساله بنا داشته ام كه همه مباحث مربوط به مسئله وجود را بياورم و براى هر مبحث, عنوان جداگانه بگذارم و ديدگاه هاى طوايف در همه زمينه ها را بياورم. در مبحث جداگانه نتيجه گيرى از مباحث گذشته و ديدگاه خود را بيان مى كنم. اين رساله را (قرّة العيون) ناميدم.
محرق القلوب
از اين رو به خاطر اين ضعيف مستمند رسيد كه كتابى مبرّا از نقايص مذكور و جامع در امر عزادارى بنگارد. آن را (محرق القلوب) ناميدم.
المستقصى
مشكلات العلوم
آن را (مشكلات العلوم) ناميدم و از باب تيمن و تبرك با تفسير آيه نور آغاز كردم.
منبع: www.naraqi.com
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}